De nieuwe verbindingsweg N19g tussen Geel en Kasterlee, opengesteld in 2014, heeft de verwachtingen ruimschoots waargemaakt. Door de nieuwe weg zijn het doorgaande verkeer en het vrachtverkeer grotendeels verdwenen op de oude N19. De verkeersdruk in de dorpskernen van Geel Ten Aard en Kasterlee is met 55% gedaald, waardoor de leefbaarheid er aanzienlijk verbeterd is.

Dat blijkt uit een evaluatiestudie van het Vlaams Verkeerscentrum.

In de periode 2011-2014 heeft het Agentschap Wegen en Verkeer de Noord-Zuid Kempen uitgevoerd. Naast een herinrichting van het op- en afrittencomplex van Geel-West (E313) werd een nieuwe verbindingsweg van 7km aangelegd tussen Geel en Kasterlee.

Die N19g loopt parallel met de oude N19 die de woonkernen van Geel Ten Aard en Kasterlee dwarst. Met twee meetcampagnes, voor én na het infrastructuurproject (0-meting in 2011 en 1-meting in 2016), heeft het Vlaams Verkeerscentrum het effect van de nieuwe weg in kaart gebracht.

55% minder verkeer in de dorpskernen
Het was een jarenlange klacht van al wie naast de oude N19 woont: er denderde dagelijks heel wat doorgaand (vracht)verkeer door de woonkernen van Geel Ten Aard en Kasterlee, met alle gevolgen van dien voor de leefbaarheid. De openstelling van de parallelle N19g heeft daar verandering in gebracht, want de verkeerssituatie in de regio is intussen ingrijpend gewijzigd.

Ter hoogte van de Dr. Van de Perrestraat (Ten Aard) en de Geelsebaan (Kasterlee) passeert er nu op een gemiddelde werkdag 55% minder verkeer (met opvallend minder vrachtwagens). In Ten Aard daalde het aantal voertuigen in beide richtingen van 17.807 in 2011 naar 7.981 in 2016, in Kasterlee van 17.228 naar 7.475.

Zoals de bedoeling was, kiest het doorgaande verkeer tussen de ring van Geel/E313 enerzijds en de E34/Turnhout anderzijds nu dus resoluut voor de nieuwe verbinding, weg van de dorpskernen.

Op de oude N19 rijdt nog vooral lokaal verkeer met een herkomst of bestemming in Ten Aard en verkeer met een herkomst of bestemming in Kasterlee of Geel. Toch passeert er op de oude N19 ook nog altijd verkeer dat er geen herkomst of bestemming hebben.

Vermoedelijk blijven die mensen voor de oude route kiezen omdat ze onderweg een korte tussenstop willen houden, bijvoorbeeld een snel winkelbezoek in Kasterlee. Wel blijkt dat er op de oude N19 tegenwoordig sneller wordt gereden. Doordat het verkeer er vlotter doorstroomt, zijn mogelijks heel wat weggebruikers geneigd om het gaspedaal weer wat dieper in te drukken.

Verkeer toegenomen in de regio
Uit de metingen blijkt ook dat het verkeer op de twee belangrijkste ontsluitingswegen van de regio is toegenomen op werkdagen: een stijging tot 25% op de N19 ten noorden van Kasterlee en een stijging van 18% op de N19 ten zuiden van Geel.

Die toename mag zeker niet volledig toegeschreven worden aan de N19g, want net zoals elders is ook in de Kempen het verkeer de voorbije jaren 'autonoom' gegroeid, met 3 tot 5% (op basis van tellingen op de E34 en de E313).

Naast de nieuwe weg hebben ook andere ontwikkelingen tot meer verkeer geleid, bijvoorbeeld nieuwe winkels bij Geel en de herinrichting van het complex Geel-West.

Sinds de aanleg van de N19g is het aantal ritten tussen de E34/Turnhout en de E313 in beide richtingen sterk toegenomen.

Positief is dat 90% van die ritten gebeurt via de nieuwe verbindingsweg, zoals de bedoeling was. De nieuwe N19g heeft bovendien ook een positieve invloed op de reistijden op alle routes in de regio. Weggebruikers passeren er vlotter en hun rit duurt tot ruim 5 minuten minder dan vroeger.

Het Agentschap Wegen en Verkeer reageert tevreden op de resultaten: "Het leefbaar maken van de dorpskernen en de N19 was de belangrijkste doelstelling van dit project. De cijfers in het rapport van het Verkeerscentrum bevestigen de keuzes die we gemaakt hebben en zijn vooral goed nieuws voor de betrokken gemeenten en de Kempense regio in zijn geheel.

De leefbaarheid en veiligheid voor de bewoners van Geel Ten Aard en Kasterlee is er sterk op vooruit gegaan en tegelijkertijd zorgt de nieuwe verbinding voor een betere ontsluiting van de Kempense regio."